REELS 2023: Vše, co potřebujete umět, abyste si videem získali cílovou skupinu

9/3/2023

S krátkými videosekvencemi, které lze jednoduše stříhat a editovat do poutavých záběrů a bavit tak publikum, rozvířil vzduch sociálních médií TikTok. Instagram formát přejal před dvěma lety a bylo jen otázkou času, než se objeví i na Facebooku, který dnes už spolu s Instagramem patří pod jednu střechu společnosti Meta.

Reels stále platí za preferovaný formát algoritmů Instagramu. Na rozdíl od fotografických příspěvků, které se dneska kolikrát už nezobrazí ani vašim fanouškům, videa mají samostatnou záložku v rámci Instagramu a také mají mnohem vyšší šanci zobrazit se v kategorii Explore dalším uživatelům mimo vaši fanouškovskou základnu. Jak to? Jednoduše proto, že jde stále o relativně novinku, do jejíhož vývoje se investovalo spoustu peněz. Investice do Reels se zkrátka musí vyplatit, proto je masivně podporována, a proto ani vy byste neměli Reels ignorovat a zahrnout tento formát do své dlouhodobé strategie. Takže jak na ně?

Točte videa na výšku!

Možná si říkáte, že máte třeba už z dřívější doby natočena nějaká videa třeba s produkty. Na Youtube už nějakou dobu visí, tak je zkusíte „nalít“ i do Reels a uvidíte, co se stane. Chyba lávky. Pomineme-li zcela vlastní obsah a kvalitu zpracování, pravděpodobně narazíte v případě formátu už hotového videa. Zatímco na Youtube kralují videa točená na šířku, Reels staví celou věc na hlavu, vlastně na výšku. Proč? Jednoduše proto, že Reels jsou určena sítím, která si zpravidla uživatelé prohlíží na mobilních zařízeních. 

Ze statistik také vyplývá, že videa na výšku zhlédne až do konce více uživatelů než videa na šířku. Logicky opět z toho důvodu, že jejich prohlížení je na mobilu pohodlnější, maximálně detailní. Oproti tomu videa Reels na šířku ani neotočíte horizontálně pro vyplnění obrazovky, jako jste zvyklí třeba z Youtube. 

Výhodou je, že vertikální videa pak využijete i ve Stories (Instagram i Facebook), Youtube Shorts a také na TikToku. Vytvořená Reels v prostředí Instagramu si můžete přímo uložit (bez hudebního podkresu kvůli autorským právům) do svého mobilního zařízení. 

Videa pro Reels samozřejmě můžete točit na výšku například i na kvalitní fotoaparát v HD rozlišení a následně jednotlivé záběry nahrát do Reels a zde sestříhat. V době kvalitních chytrých telefonů to ale není tak úplně nutné. Navíc byste se ochudili o řadu efektů, které při tvorbě můžete použít a o kterých píšeme níže.

Jak dostat Reels k vašemu publiku? 

V současnosti můžete na Instagramu tvořit Reels v délce až 90 sekund. To je skutečně dost prostoru, na kterém můžete kreativně vyjádřit veškeré vaše myšlenky. Ze statistik však vyplývá, že nejlépe si stojí spíše kratší sekvence o délce do 15 sekund. Důvod je ten, že čím kratší video, tím více uživatelů se vrátí ke opakovanému přehrání – a tím více bude mít zhlédnutí. 

U delších videí mnohem více závisí na zajímavosti obsahu pro diváka, zpravidla je zde však vyšší šance, že jej nezhlédne až do konce, což algoritmu signalizuje, že video není tak zajímavé. Nebude jej tedy podporovat v dosahu.

Hlavním cílem algoritmu u Reels je zobrazovat uživatelům takový obsah, který bude nejen vyhovovat jejich preferencím, ale zároveň se pravděpodobně do jeho tvorby také zapojí. Reels se uživatelům zobrazují podle následujících faktorů:

  • pravděpodobnost, že uživatel zhlédne video do konce,
  • pravděpodobnost, že sledujícímu se video líbí (dá „like“),
  • pravděpodobnost, že video okomentuje,
  • pravděpodobnost, že přejde z daného videa na stránku s audio a vytvoří si vlastní Reel.

Celkový dosah a zobrazení videí uživatelům dále podporují tyto faktory:

  • aktivita uživatele u Reels obecně,
  • historie reakcí v rámci profilu tvůrce, který video vytváří,
  • informace o videu (audio znělka, kvalita videa, celková popularita),
  • informace o tvůrci a historii jeho interakcí napříč sítí.

Tyto faktory už jsou vesměs běžné prvky, které Instagram využívá dlouhodobě. Ve stručnosti Instagram se snaží za pomoci umělé inteligence a prediktivních algoritmů předkládat uživatelům maximálně relevantní obsah, na který pravděpodobně zareagují. 

Na druhou stranu Instagram omezuje dosah Reels, která jsou natočena v nízké kvalitě nebo obsahují vodoznak, věnují se politickým tématům nebo jsou vytvářeny politickými představiteli, stranami, vládními představiteli. Instagram v tomto ohledu dává jasně najevo, že tento formát byl vytvořen za účelem bavit v odlehčené podobě. 

TOP 10 Reels Transitions: Přechody, které prostě musíte vyzkoušet

Originální sestřih a také efekty uživatele baví a dodávají videu dynamiku. Vyzkoušejte tyto přechody, které v rámci editačního prostředí Reels naleznete pod ikonkou se třemi hvězdičkami:

  • body frame
  • duplicate
  • freeze frame
  • scan
  • selfie-skit
  • spin
  • tiny army
  • voice
  • warp 
  • zoo

Přechodů v rámci knihovny Instagram Reels naleznete samozřejmě mnohem více. Vyzkoušejte si různé a objevte svůj originální styl, kterým se zapíšete uživatelům do paměti.

Zároveň více než 80 % uživatelů si dle statistik pouští Reels se zvukem, proto zkuste zapojit navíc různé hudební podkresy, které naleznete v bohaté audio knihovně, nebo můžete zkusit i konkrétní zvuky a zvukové efekty. 

Ať už s Reels začínáte, nebo svou tvorbu šperkujete, jsme tu pro vás. Podáme vám pomocnou ruku, abyste videa netvořili jen pro obsah samotný, ale generovali i konkrétní výsledky.